Pensioencommunicatie

Niet meer, maar ánders communiceren.

De meeste mensen vinden pensioen ingewikkeld en oninteressant. Meer communiceren over pensioen heeft daarom geen zin. Maar anders communiceren wel. Namelijk zo veel mogelijk afgestemd op de persoonlijke situatie van elke individuele deelnemer.

Hand in hand met het digitale tijdperk
Persoonlijke communicatie is mogelijk door het toepassen van de nieuwste technologieën. Wij maken graag gebruik van alle mogelijkheden die onze tijd te bieden heeft en met veel succes. Hoe? Onze klant Centraal Beheer APF vertelt:

Centraal Beheer APF over pensioencommunicatie bij Achmea Pensioenservices:
Centraal Beheer APF is een onafhankelijk algemeen pensioenfonds met een eigen bestuur. In 2016 ontving Centraal Beheer APF de vergunning van DNB en werden de eerste klanten verwelkomd. Centraal Beheer APF is het eerste pensioenfonds dat gebruik maakte van de door ons ontwikkelde digitale klantbediening met nieuwe online portalen. Online inzicht in alle pensioeninkomsten, uitgaven en mogelijke tekorten en een chatfunctie zijn onderdeel van deze omgeving en het klantcontact. Daarbij wordt gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie met integratie tussen digitale en persoonlijke communicatie.

Voor de online omgeving en manier van communiceren ontving Centraal Beheer APF in 2018 een eervolle vermelding van Pensioen Pro en won zij in 2017 de Pensioen, Bestuur & Management (PBM) communicatieprijs . Met name voor de gepersonaliseerde aanpak en de toepassing van nieuwe technologie. Onderdeel van deze aanpak is de pilot met een zelflerende robot die chat met deelnemers. Daarmee zet Centraal Beheer APF een volgende stap in de ontwikkeling van communicatie met deelnemers. Volgens de jury van PBM "leidt dit niet alleen tot meer effectiviteit bij het bereiken van deelnemers, maar het draagt ook bij aan het bevorderen van innovatie binnen de pensioensector. Dat is een belangrijke bouwsteen bij het herstellen van de vertrouwenspositie".


Uw deelnemer staat bij ons echt centraal
En dat is nodig, want pensioen in Nederland verandert. De overheid trekt zich langzaam terug en pensioenregelingen worden soberder. Deelnemers krijgen steeds meer zelf verantwoordelijkheid voor hun inkomen later. Begrijpen wat pensioen inhoudt wordt daarom steeds belangrijker.

Wat is nú belangrijk?
Ons devies: vertel uw deelnemer alleen wat relevant is op dit moment en geef hem of haar de keuze(s) die er nú zijn. Stapsgewijs met persoonlijke en doelgerichte informatie in eenvoudige taal. Zo helpt u uw deelnemer grip te krijgen op zijn of haar pensioen.

Wij helpen u graag

✔ Wij adviseren u over uw communicatiestrategie en stellen samen met u concrete doelen op.
✔ Wij verzorgen de volledige uitvoering van uw communicatie, on- en offline. Daarnaast zijn wij continu bezig om u en uw deelnemers nog sneller en persoonlijker te informeren. Dat doen wij steeds meer digitaal. Ons online dashboard geeft u bijvoorbeeld real-time inzicht in het gedrag en de interesses van uw deelnemers op uw website.
✔ Op uw verzoek testen wij uw communicatiemiddelen, fondsimago en pensioenbewustzijn.
✔ De kleur en taal van uw pensioenfonds integreren wij in uw communicatie.
✔ Wij zorgen dat alle deelnemerscommunicatie voldoet aan de laatste wet- en regelgeving en aan de specifieke kenmerken van uw pensioenregeling. Hierbij schrijven wij de informatie persoonlijk en gericht in eenvoudige taal.
✔ Wij werken voor u in multidisciplinaire klantteams onder centrale regie van uw accountmanager. In deze teams zitten alle betrokken collega’s die dienstverlening bieden aan uw fonds aan tafel. Zij delen hun expertise en kennis met elkaar.
✔ Wij zijn actief betrokken bij landelijke overkoepelende commissies. U krijgt van ons daardoor altijd direct actuele pensioenontwikkelingen door.

Wilt u meer weten over Pensioencommunicatie?
U kunt contact opnemen met Gijs Berndsen, manager Pensioencommunicatie, telefoonnummer 06 53 33 50 59 of e-mail.

Communicatie voor pensioenbewustzijn

Communicatieadvies volgt de klantreis

Pensioencommunicatie in de praktijk

digitale oudere binnen