Hackathon: tool voor innovatie

3 personen overleg laptop

Achmea Pensioenservices (APS) werkt over een breed front aan innovatie. Onlangs is daar een nieuw spoor aan toegevoegd: de Hackathon. Een 24-uurs-event dat de hele organisatie heeft gemobiliseerd om tot creatieve, maar werkbare innovatieconcepten te komen. Beoordeeld door een jury, waarin vier van onze toonaangevende klanten zaten.

De uitdaging
Onlangs kwamen uit alle geledingen van de APS-organisatie vijf teams bijeen in Tilburg om in één etmaal een bijzondere app te concipiëren. Hun uitdaging was om met een mobiele oplossing te komen, waardoor deelnemers - vooral millenials! - zich aangetrokken gaan voelen tot het onderwerp pensioen. Ga er maar aan staan. Toch kwamen de teams onder begeleiding van de organisatie en geholpen door Yellowtail in een strak geregisseerd proces van 24 uur - oké, met de nodige informele onderbrekingen - tot vijf voldragen ideeën. Te presenteren aan een jury als afsluiter van de Hackathon.

De jury
Naast Arjan van de Griend (lid directieteam, verantwoordelijk voor strategie, propositie en advies) en Gijs Spijkers (directeur IT-keten) van APS zaten vier klanten in de jury: Jochem Sluis van Fysiopensioen, Wilfried Spekreyse van Achmea Pensioenfonds, Caroline Wisselink van Rabobank Pensioenfonds en Kenan Yildrim van Shell Pensioenfonds. Zij zagen in alle voorstellen uiterst bruikbare aanknopingspunten, maar één app sprong eruit door de verpakking in spelvorm. Dat was het idee van een speelse pensioenwereld die je met je eigen avatar steeds verder kunt uitbreiden door punten te winnen, waardoor je vanzelf meer inzicht krijgt.

Het vervolg
Juist omdat alle concepten zeer waardevolle elementen bevatten, zullen ze alle - niet alleen de winnende avatar-app - dienen als input voor de verdere ontwikkeling binnen APS. Ook daar worden klanten bij betrokken, onder meer in de vorm van klantpanels. Wordt vervolgd dus.

Lees meer over productadvies en innovatie

De Hackathon werd door iedereen als een groot succes ervaren. Niet alleen door de tastbare innovatieresultaten, maar ook door de onderlinge verbinding die het event kweekte. Daarom is besloten de hackathon als een jaarlijks terugkerend traject in onze innovatiestrategie op te nemen.