Pensioencommunicatie in de praktijk

2 dames bij laptop

Zo brachten we voor Shell Pensioen het jaarverslag tot leven
Het wettelijke jaarverslag van een pensioenfonds is nauwkeurig en compleet, maar leest niet voor iedereen lekker weg. Maar weinig gewone deelnemers zitten op zondagochtend bij een kopje thee te smullen van de taaie materie. Reden voor Shell Pensioen om ons te vragen de kille jaarcijfers tot leven te brengen, zodat voor alle deelnemers gemakkelijk en toegankelijk inzicht ontstaat. Dat hebben we gedaan. Voor beide fondsen van Shell Pensioen brachten we in mei speciale verkorte jaarverslagen uit. Daarin hebben we de feitelijke informatie in twee volledig digitale presentaties samengevat, vol aantrekkelijke infographics, animaties, filmpjes en korte teksten. Multimediaal dus. Deze content hebben we zo 'gelaagd' mogelijk aangeboden: in stapsgewijze verdiepingen. Zo kunnen alle deelnemer op een aantrekkelijke manier snel zien hoe hun pensioenfonds zich ontwikkelt. De klant is tevreden, maar wat vinden de deelnemers? Om hen gaat het uiteindelijk. Nu we steeds meer data-gedreven communiceren, kunnen we de waardering van deelnemers ook steeds beter meten. Dat gaan we de komende periode doen. Wordt vervolgd.

Bekijk de verkorte jaarverslagen van Shell Pensioen

Leef Je Pensioen... van koele cijfers naar warme beleving
Als professionals kijken we vaak met een koele en cijfermatige blik naar pensioen. Maar nu even niet. Veruit de meeste deelnemers doen dat immers ook niet. Zij denken in warme termen over de beleving van een onbezorgde oude dag. Wat veel meer is dan alleen een maandelijkse uitkering. Daarom zijn we vorig jaar met een pilot gestart om gepensioneerden en deelnemers in de eindfase een platform te bieden voor hún pensioengevoel: Leef Je Pensioen. Daarin vinden ze niet alleen informatie, maar vooral inspiratie. Ze beleven er als het ware de menselijke maat van het pensioen in de vorm van filmpjes, verhalen en fora. Zo vinden ze er onderlinge verbinding. Al in de pilotfase kregen we er op het Pensioensymposium van PBM een eervolle vermelding voor. De jury prees ons onderzoek naar 'het zwarte gat' in de pensioencommunicatie en sprak van een mooie oplossing, waarin technologie, emotie en pensioenadministratie samenkomen.

Ondertussen is de pilot met succes afgerond. We zijn druk bezig met de verdere invulling van de universele toepassing. Klanten kunnen er zo bijvoorbeeld met een button op hun website direct naar linken. Natuurlijk is maatwerk ook mogelijk. Neem voor meer informatie contact op met Mariëlle Dorland, 06-10 43 68 63, of per e-mail.

Bekijk het platform Leef je Pensioen

E-magazine voor Rabobank Pensioenfonds
Al 10 jaar brengt Rabobank Pensioenfonds een nieuwsbrief uit, genaamd Regie. Sinds april van dit jaar gebeurt dat niet meer als starre pdf, maar in de vorm van een beweeglijk digitaal e-magazine. Wij hebben de techniek achter het vernieuwde communicatiemiddel voor onze klant verzorgd. Het magazine leest nu sneller, ziet er aantrekkelijker uit en is in de cloud gemakkelijker te distribueren én aan te passen. Maar er is nog een belangrijk voordeel. En dat is de mogelijkheid om te segmenteren naar doelgroepen. Dit doen we door een aanjaag-e-mail naar verschillende doelgroepen te sturen met verschillende inhoud. Het magazine zelf varieert niet in content, maar wel voegen we verschillende tags toe. Zo wordt de basis uitgebreid voor data-gedreven werken met efficiëntere analyses, mede gericht op een betere en effectievere communicatie. Maar belangrijker dan dat zijn de ervaringen van de lezers zelf. De eerste indrukken zijn zeer positief; het blad wordt in de nieuwe vorm uitzonderlijk goed gelezen. Een steekproef wijst ook een hoge waardering voor de artikelen uit. Nadere evaluaties zullen ons meer leren.

Bekijk het e-magazine van Rabobank Pensioenfonds

Wilt u meer weten over Pensioencommunicatie?
Gijs Berndsen, manager Pensioencommunicatie, staat u graag te woord: telefoonnummer 06 53 33 50 59 of per e-mail.