Het succes van Leef je Pensioen

ouderen in keuken met laptop

Het is alweer zes jaar geleden dat we het online-platform Leef je Pensioen lanceerden voor (bijna) gepensioneerden. Sindsdien hebben we veel mijlpalen bereikt en successen gevierd. Tijd om te kijken waar we nu staan…

De warme kant van pensioen
U en wij als professionals in de sector, en de deelnemers voor wie we het allemaal doen, leven eigenlijk in aparte werelden. Terwijl wij in koele cijfers nadenken over wat een goed pensioen is, praten deelnemers in warme termen over een 'onbezorgde oude dag'. Wil je dus deelnemers bereiken en meer bij hun pensioen betrekken, zul je deze warme kant erbij moeten betrekken. Dat is precies wat we eind 2013 deden met de introductie van ‘Leef je Pensioen’: een online platform voor inspiratie en onderlinge verbinding tussen (bijna) gepensioneerden. Toen een welkome innovatie in deelnemercommunicatie, maar zijn de beloften waargemaakt?

Jaarlijkse verdubbeling bezoekers en pageviews
Cijfers zijn koel, maar liegen er niet om. Elk jaar meten we bijna een verdubbeling van de aantallen bezoekers en pageviews op Leef je Pensioen. In het eerste jaar telde het platform zo’n 1500 bezoekers per maand; nu zijn dat er 20.000! Samen inmiddels goed voor ruim 60.000 maandelijkse pageviews. Maar er komen niet alleen steeds meer bezoekers op Leef je Pensioen af; er is natuurlijk ook steeds meer te lezen, te zien en te beleven. Inmiddels staan er meer dan 150 verhalen van en over deelnemers op het platform: leuke en positieve persoonlijke ervaringen om met elkaar te delen.

Nieuwe doelgroepen en kanalen
Daarnaast zijn er blogs en columns toegevoegd - inmiddels bijna 400 - om de lezers te inspireren, te binden en te boeien op overwegend vrijetijd-gerelateerde thema's. We boren daarmee ook nieuwe en jongere doelgroepen aan, zoals familieleden en HR-professionals, op zoek naar inspiratie voor mensen uit hun omgeving. De blogs krijgen maandelijks 40.000 pageviews.

Nieuwsbrief en magazine
Ook kwamen er in 2015 een nieuwsbrief en in 2018 een magazine bij, beide digitaal. Zowel de nieuwsbrief als het magazine hebben een groeiend bestand van inmiddels zo’n 2300 abonnees. In allebei de gevallen is er sprake van een trouwe lezersgroep. Gemiddeld opent 55 procent van hen de nieuwsbrief en het magazine, wat uitzonderlijk hoog is. De lezers zijn vooral geïnteresseerd in pensioentips en inspiratie voor vrijwilligerswerk. Het magazine komt elk kwartaal uit en geeft verdieping op grote thema's, zoals gezondheid, geluk en doorwerken.

Verbinding via sociale media
Vanaf het begin zoekt Leef je Pensioen ook via Facebook en Twitter naar nog meer verbinding. De verhalen en blogs worden er geplaatst, naast uitdagende stellingen en inspirerende quotes. Levendige discussies onder de doelgroep zijn vaak het resultaat. Op Facebook hebben we inmiddels 5.000 likes ontvangen.

Nieuwe dimensie in pensioencommunicatie
In de nieuwe online-communicatiestrategie van Achmea Pensioenservices is de totale klantreis opgeknipt in drie fasen: Welkom, Wakker, Wissel. In die laatste Wissel-fase nemen we Leef je Pensioen op als cruciaal aanvullend communicatiemedium. Het platform is in de praktijk van grote betekenis voor het vergroten van de betrokkenheid van de deelnemer. Dat wordt ook door de sector erkend. In 2018 kregen we er op het PBM Pensioensymposium een eervolle vermelding voor. De jury sprak van 'het zwarte gat' in de pensioencommunicatie waarvoor we met Leef je Pensioenen een mooie oplossing vonden door het samenbrengen van technologie, emotie en pensioenadministratie.

Wat kan Leef je Pensioen betekenen voor uw pensioenfonds?
Op de website van Leef je Pensioen, vindt u een schat aan informatie en inspiratie. Wilt u weten hoe we Leef je Pensioen aan uw website kunnen koppelen, neem dan contact op met Mariëlle Dorland, via 06 10 43 68 63, of per e-mail. Zij kan u ook alles vertellen over de mogelijkheden van ‘inspiratie op maat’ voor uw deelnemers.

Lees meer over Leef je Pensioen

Of neem een kijkje op leefjepensioen.nl.