Compleet pensioenoverzicht deelnemers

Jonge vrouw checkt smartphone

Achmea Pensioenservices wil deelnemers een compleet overzicht kunnen geven van hun pensioensituatie. De automatische koppeling vanuit het Pensioenregister laat echter op zich wachten. Daarom hebben we een alternatief ontwikkeld waardoor deelnemers toch een volledig pensioenoverzicht in hun portaal krijgen.

Betrokkenheid door inzicht
Willen we medewerkers meer en persoonlijk betrekken bij hun pensioen en financiƫle toekomst, dan moeten ze daarin compleet inzicht kunnen krijgen. Dus niet alleen van het pensioen bij hun huidige fonds, maar ook van de AOW en eventueel elders opgebouwde pensioenen. Het totale pensioeninkomen wordt afgezet tegen de verwachte uitgaven. Dat vragen we uit volgens NIBUD. Om ook pensioenen van elders in dit totaalplaatje op te nemen, zou een automatische koppeling vanuit het Pensioenregister ideaal zijn. Echter, deze koppeling - ofwel API (application programming interface) - is er voorlopig nog niet. Daarom heeft Achmea Pensioenservices een alternatieve oplossing ontwikkeld en inmiddels ook ingevoerd.

In afwachting van de API
Klanten die zijn aangesloten op onze Nieuwe Digitale Klantbediening (NDK), kunnen hun deelnemers laten gebruikmaken van deze mogelijkheid met het Pensioenregister. Deze koppeling is niet automatisch; de deelnemer zal wel apart moeten inloggen bij het Pensioenregister. Daarna kan de deelnemer een XML downloaden van elders opgebouwde pensioenen, waarna dit in het eigen portaal van het pensioenfonds te uploaden is. Met deze informatie wordt het pensioenoverzicht voor de deelnemer compleet. Zodra de API vanuit het Pensioenregister beschikbaar komt, wat voor de deelnemer toch eenvoudiger zal werken, zullen we ons alternatief erdoor vervangen.

Meer weten?
Neem dan contact op met uw accountmanager.