Dashboard deelnemersbeeld

pratende blonde vrouw bij laptop

De wensen van onze klanten gaan goed samen met onze ambitie om de beste digitale pensioenuitvoerder van Nederland te zijn. Bijvoorbeeld toen we in 2018, gebruikmakend van bestaande Achmea-technologie, begonnen met de ontwikkeling van een compleet beeld van het deelnemersgedrag. Met als resultaat dat alle aangesloten fondsbesturen en werkgevers nu over een dashboard beschikken dat hen een gedetailleerd inzicht geeft. Zo kunnen zij snel en realtime zien wat er speelt.

 

Profiteren van bestaande technologie
Voor de ontwikkeling van de dashboards hebben we bij Achmea Pensioenservices meegelift op de infrastructuur en expertise die elders in onze groep, met name bij Centraal Beheer, al aanwezig waren. Bij Centraal Beheer wordt al jaren gewerkt aan het ontsluiten van data van alle kanalen om zo op een centraal punt een zogenaamd 360-gradenklantbeeld te ontwikkelen. Deze technologie is vooral bekend van online-retailers als Coolblue en Amazon, maar met de nodige aanpassingen ook toepasbaar om het gedrag te volgen en te meten van deelnemers in een pensioenfonds. Zonder commercieel doel, volledig AVG- en privacyproof.

Gedragsdata uit twaalf kanalen bijeengebracht
De gedragsdata verzamelen we uit twaalf kanalen waarmee de deelnemers met ons communiceren, variërend van hun portal en onze website tot e-mail en chat. Deze data komt bijeen in een een database, en wordt elke dag verrijkt met nieuwe data vanuit de verschillende kanalen. Deze beelden bundelen we tot gedetailleerde realtime-overzichten van de pensioenfondspopulatie en deze stellen we bestuurders en werkgevers via dashboards ter beschikking. We bieden de aan in drie varianten, afhankelijk van het afgenomen communicatiepakket.

Datagerichte aanpak
Steeds meer klanten vragen ons om op basis van de altijd actuele dashboard-overzichten ook de analyses en interpretaties te leveren als input voor datagerichte actie. Dit in plaats van de rapportages die tot nu toe periodiek worden opgesteld. Als voorbeeld noemen we het doel van vrijwel elk pensioenfonds om meer deelnemersop een effectievere manier te bereiken en activeren richting hun pensioen . Dankzij de inzichten uit de verschillende dashboards, kunnen we nu tot in detail zien wat het resultaat is van verschillende communicatiecampagnes op dat gebied. Zo is het mogelijk om fact based aanvullende communicatieacties te ondernemen waarvan we de resultaten meten en analyseren om zo de communicatie richting onze deelnemers steeds effectiever te maken. Een way of working die ook voor onze klanten vernieuwend en relevant is.

Groeiende functionaliteit
De dashboards bieden op dit moment de volledige functionaliteit die we bij aanvang voor ogen hadden. Toch zullen we de komende tijd nog enkele uitbreidingen doorvoeren om ook na de transitie naar het nieuwe administratiesysteem deze dienstverlening te waarborgen. Met de aansluiting van het nieuwe administratiesysteem op de dashboards ontstaan er in de toekomst ook mogelijkheden om de bestaande dashboards uit te breiden met inzichten die ons helpen om bijvoorbeeld onze deelnemersportalen te optimaliseren om zo steeds beter in te spelen op de informatiebehoefte van onze deelnemers.