Heldere navigatie is essentieel voor pensioencommunicatie

vrouw met laptop en tablet

Pensioenfondsen hebben de belangrijke taak en verantwoordelijkheid om deelnemerscommunicatie goed te verzorgen. Gezien de complexiteit van pensioenen, is het essentieel dat deelnemers op elk gewenst moment toegang hebben tot hun persoonlijke en relevante gegevens, zonder tussenkomst van een klantenservice.
Dit biedt hen gemoedsrust en zekerheid over hun financiële toekomst.

 

Wettelijke eisen aan pensioencommunicatie voor deelnemers
Wettelijk zijn pensioenfondsen en hun bestuurders verplicht om deelnemers adequaat te informeren over de pensioenregeling, het toekomstige inkomen en de keuzemogelijkheden die daarbij horen. Een gebruiksvriendelijke website waarop informatie eenvoudig te vinden is, speelt hierin een sleutelrol. Bovendien streven pensioenfondsen ernaar om zoveel mogelijk middelen uit premies en beleggingen aan te wenden voor de opbouw van het toekomstige inkomen van deelnemers. Een heldere en informatieve website draagt bij aan de zelfredzaamheid van deelnemers. Door effectieve (online) communicatie te faciliteren, kunnen pensioenfondsen niet alleen aan hun wettelijke verplichtingen voldoen, maar ook de betrokkenheid en het begrip van deelnemers vergroten.

Het belang van een specifieke navigatiestructuur
Deelnemers en werkgevers hebben behoefte aan heldere informatie. Onze werkwijze is altijd gericht op de ‘user experience’. Hoe ziet de klantreis eruit? Welke behoeften leven er bij de deelnemer? En hoe kan de pensioenwebsite daar zo goed mogelijk op aansluiten? Zo vertrouwen veruit de meeste van onze pensioenfondsen hun websites - het kloppend hart in de deelnemerscommunicatie - aan ons toe. Niet alleen vanwege de schaalvoordelen die we bieden, naast de efficiency van korte schakels tussen uitvoering en communicatie, maar ook door onze expertise en datagedreven inzichten. Liesbeth Stienen is een ervaren contentmanager en vertelt er graag meer over.

Het belang van een specifieke navigatiestructuur
“Het pensioenbewustzijn van de gemiddelde deelnemer is vaak gelimiteerd. Daarom nemen we de deelnemers als het ware bij de hand mee. De vindbaarheid van alle thema’s staat voorop; over hun inkomen later en de keuzes die ze kunnen maken. Om het zoeken te vergemakkelijken, bieden we de informatie gelaagd aan. Van algemeen naar specifiek, zo overzichtelijk mogelijk, zodat de deelnemers niet verdwalen. Daarbij maken we gebruik van bewezen navigatietools, zoals een overzichtelijk menu, een nauwkeurige zoekfunctie en veelgestelde vragen, opgebouwd in relevante thema’s. Als deelnemers in staat zijn snel te vinden wat ze zoeken, geeft dat vertrouwen en rust. Dat is dus in het belang van zowel deelnemer als het fonds.”

Hoe spelen we in op veranderend websitegebruik?
Onze experts houden trends en ontwikkelingen in online communicatie nauwlettend in de gaten en analyseren het gedrag van onze websitebezoekers. Welke pagina’s worden het meest bezocht? Waar haken mensen af? Welke vragen komen veel binnen bij de klantenservice? Ook testen we regelmatig nieuwe functies met gebruikerspanels. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat oudere deelnemers vaker de menustructuur volgen, terwijl jongere deelne-mers liever de zoekbalk gebruiken. Daarom zorgen we voor een combinatie van beide. Een duidelijke navigatie-structuur én een krachtige zoekfunctionaliteit. Zo bedienen we verschillende gebruikersgroepen optimaal.

Altijd in ontwikkeling voor een optimale gebruikerservaring
Bij Achmea Pensioenservices analyseren wij continu het websitegebruik en verzamelen input via feedbackmodules en interacties met de klantenservice. Op basis van deze data blijven we de navigatiestructuur verfijnen, zodat deelnemers steeds makkelijker de informatie vinden die ze nodig hebben. Zo zorgen we ervoor dat pensioenfond-sen optimaal kunnen voldoen aan hun informatieplicht én dat deelnemers zelfstandig en met vertrouwen hun financiële toekomst kunnen regelen.

Wilt u meer weten over hoe wij navigatiestructuren ontwikkelen of heeft u specifieke vragen over onze aanpak? Neem dan gerust contact op met Vera Meijer, manager Digitale Kanalen bij Achmea Pensioenservices. Wij denken graag met u mee om de digitale pensioenbeleving voor deelnemers verder te verbeteren.