Een nieuwe en slimme financiële keten!

Bij Achmea Pensioenservices is de financiële keten in een volledig nieuw jasje gestoken. Achter de schermen werkten collega’s van onder andere Service Delivery, IT, Finance, Debiteurenmanagement en Betalingsverkeer intensief samen aan een ingrijpende vernieuwing: de overgang naar een toekomstbestendige, gedigitaliseerde keten. Maar wat betekent dat precies? En waarom is dit zo’n belangrijke stap?
We spraken met drie betrokken experts over de veranderingen én de voordelen: Johan Mensing (Business Analist), Rianne de Groot (Programma Manager SAP Generiek) en Twan Aerts (Fondscontroller).
Van maatwerk naar een slim, uniform systeem
Tot voor kort werkten verschillende onderdelen binnen Achmea Pensioenservices met hun eigen varianten binnen het financiële landschap. Dat is verleden tijd. Met de introductie van het ‘SAP Generiek’platform is er nu één uniforme basis, ingericht voor de toekomst. Een belangrijk uitgangspunt daarbij: de dienstverlening aan pensioenfondsen moet volledig gescheiden en optimaal ingericht blijven. Daarom is er binnen het platform ruimte gemaakt voor een aparte stroom voor deze organisaties.
Vooruitdenken richting Wtp en AllVida
“De vernieuwde keten is gebouwd met het oog op het nieuwe pensioenstelsel en de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Onze focus lag op de koppeling tussen SAP Generiek en AllVida. Dit is ons doelplatform,” vertelt Rianne. “Zo zorgen we dat we klaar zijn voor de transities die eraan komen op AllVida, maar ook het huidige systeem Maia is gekoppeld aan de nieuwe keten. Zo ondersteunen we de huidige situatie en leggen we tegelijkertijd de basis voor de toekomstige ontwikkeling van Achmea Pensioenservices.”
Sneller, slimmer en volledig digitaal
“Wat levert deze vernieuwing concreet op? Johan legt uit: “Een van de grote voordelen is de directe digitale koppeling tussen de pensioenadministratie en de financiële systemen. Informatie over betalingen en retourstromen wordt automatisch verwerkt, zonder vertraging. Dat is bijvoorbeeld essentieel wanneer premiebetalingen direct moeten worden belegd.”
“De keten fungeert nu als een soort digitale snelweg voor financiële stromen. Gegevens worden realtime verwerkt en zijn direct beschikbaar in de systemen. We kunnen hierdoor sneller schakelen en meer processen geautomatiseerd uitvoeren”, vult Rianne aan. “Bovendien komt er een nieuwe functionaliteit die het mogelijk maakt om financiële informatie rechtstreeks in klantportalen te tonen. Dat geeft volop kansen om onze dienstverlening nog verder te verbeteren.”
Wat betekent dit voor de processen?
“Veel van de dagelijkse financiële handelingen zijn nu volledig geautomatiseerd, oftewel straight through processing. We kunnen ons daardoor meer richten op werk dat meerwaarde toevoegt. Daarnaast maakt de gestandaardiseerde werkwijze het makkelijker om taken over te nemen of met elkaar samen te werken tijdens drukke periodes.” zegt Twan.
Bekijk de animaties: de keten in een notendop
Om iedereen snel inzicht te geven in hoe de nieuwe keten werkt, is er een animatiefilm ontwikkeld. Die laat zien hoe de nieuwe digitale keten is opgebouwd en wat dit betekent voor de dienstverlening. Een aanrader voor wie wil begrijpen hoe Achmea Pensioenservices met deze stap blijft ontwikkelen aan een slimme dienstverlening.
Bekijk hier de eerste animatievideo over de vernieuwde financiële keten